Velkommen

Velkommen til Børnehuset Slottet

Børnehuset Slottet er en integreret institution med 7 stuer, der huser 3 vuggestuer, (ALFERNE, DRAGERNE og FRØERNE), når de er ca. 2 år kommer de til vores mellemgrupper, (SKATTEKISTEN og TROLDENE) her er de til de er ca. 3,5-4 år og sidst men ikke mindst har vi 2 børnehavegrupper, (FANGEHULLET og TÅRNKAMMERET).

I hjertet af huset er et stort flot fællesrum kaldet Riddersalen, som bliver brugt på skift af stuerne. Riddersalen bliver blandt andet brugt til fælles aktiviteter. En til to gange om måneden er der fælles samling for hele huset.

Institutionen ligger i naturskønne omgivelser, hvor der ikke er langt til Kagsmosen og andre grønne områder. Derudover har institutionen en dejlig legeplads med gode udfoldelsesmuligheder.

I institutionen er fokusset på at styrke børnenes selvværd, udvikle deres tolerance og sociale adfærd, ligesom børnene motiveres til at udforske deres musiske, motoriske og sproglige evner. Naturoplevelser og forskellige kulturelle tilbud til børnene står højt på dagsordenen i institutionen.

Omdrejningspunktet i vores pædagogiske arbejde er omsorg og respekt for det enkelte barn, således at institutionen føles som et sikkert og lærerigt sted for børnene. I Børnehuset Slottet er det vigtigt, at alle børn har en udviklende hverdag, hvor personalets nærvær og omsorg opfordrer barnet til at udfordre sig selv og møde verden med nysgerrighed, lyst og mod.

Institutionens personale vil gennem nærvær, engagement og en anerkendende væremåde tage udgangspunkt i det enkelte barns selvværd og selvforståelse. Personalet vil skabe ligeværdige relationer mellem barn/barn og barn/voksen, der giver mulighed for udvikling hos den enkelte og gruppen.

Børnehuset Slottet skal også være et rart og trygt sted for forældrene at komme. Der arbejdes for, at forældresamarbejdet bygger på gensidig tillid med respekt for forældrenes og personalets forskellige roller. Personalet ønsker et givende forældresamarbejde, hvor ligeværdighed og tillid er nøgleordene samt et personalesamarbejde, der bygger på ansvarsfølelse, faglighed og tolerance.